Krzesło to jedno z najprostszych, a jednocześnie najbardziej tajemniczych urządzeń stworzonych przez Pilatesa. Nie jest tak bardzo oczywiste jak mata czy reformery, ale naprawdę warto się nim zainteresować. Być może okaże się dla Ciebie większym wyzwaniem niż początkowo Ci się wydawało.

Krzesło jako tradycyjny sprzęt do pilatesu

Nazywane krzesłem Wunda lub niskim krzesełkiem – to kolejny po reformerze sprzęt wytrzymałościowy stworzony przez Pilatesa. Początkowo wykonane było z drewna, z obitym siedziskiem i pedałem. Spełniały także dwie funkcje – oprócz sprzętu do ćwiczeń, po odwróceniu stawały się wygodnym i odpowiednio wyprofilowanym fotelem. Zasada funkcjonowania krzesła do dziś pozostała taka sama – pedał posiada sprężyny o kilkustopniowym obciążeniu, który dociska się podczas ćwiczeń. W niektórych wersjach pedał podzielony jest na dwie części, aby mogły działać niezależnie od siebie – to umożliwia na wykonywanie jeszcze większej ilości wariacji ćwiczeniowych.

Ewolucja krzesła

O ile zasada działania pozostała taka sama, tak nieco zmieniły się materiały, z których aktualnie tworzy się krzesła. Krzesła stały się lżejsze i bardziej opływowe. Wszystko po to, aby te bardziej sportowe wersje przeniosły krzesło, z rangi sprzętu specjalnego w studiach pilatesu, do nurtu głównego. Odświeżone wersje są także bardziej mobilne – łatwo je przenosić i przechowywać – zarówno w domu, jak i w studio.

Ćwiczenia na krześle do pilatesu

Podstawowy projekt Pilatesa był bardzo prosty w obsłudze – i taki pozostał. Jednak wszechstronność tego sprzętu może sprawić nie małą niespodziankę. Polecany jest szczególnie dla osób średniozaawansowanych i zaawansowanych. Służy przede wszystkim do wzmacniania mięśni centrum, pleców, a także rąk i nóg. Ćwiczyć możesz stojąc, leżąc, siedząc i z pozycji na bokach krzesła. Krzesło wymaga dużej stabilności i elastyczności. Już pierwszy trening na krześle ukaże przed Tobą kunszt pomysłowości Pilatesa – ilość ćwiczeń jakie możesz na nim wykonać jest bardzo duża. Z krzesła mogą również korzystać mniej zaawansowane osoby – dobrze, aby robiły to pod czujnym okiem nauczycieli. Wszystko dzięki temu, że krzesła można używać także do prostych ćwiczeń siłowych i zachowania równowagi. Kolejnym plusem krzesła jest fakt, że jeśli nauczysz się podstaw, to możesz z powodzeniem wykorzystywać go do ćwiczeń w zaciszu własnego domu. Krzesło jest także nieocenioną pomocą w rehabilitacji pourazowej. Świetnie radzi sobie z odbudową kondycji uszkodzonych partii mięśniowych.