Część ćwiczeń – czy to na siłowni, czy trenowane w grupach – mogą obciążać stawy i kolana. Jeśli obawiasz się takich przeciążeń lub już masz problemy z kolanami musisz wybrać jak najbezpieczniejszą dla Ciebie formę aktywności fizycznej. Czy pilates zalicza się do tej zdrowej grupy?

Co powinieneś wiedzieć o swoich kolanach zanim zaczniesz ćwiczyć?

Mówi się, że „sport to zdrowie”. Tak – ale pod warunkiem, że trenujesz z głową i odpowiednią wiedzą. Jeśli masz problemy z kolanami i stawami, powinieneś bardzo ostrożnie dobierać formy ćwiczeń. Oczywiście nie musisz od razu uczyć się całej anatomii – wystarczą krótkie podstawy oraz znalezienie mądrego trenera. Więc jak to jest z tymi stawami? Jeśli tutaj jesteś, to znaczy, że szukasz sposobu na zdrowe stawy oraz giętkie i elastyczne ciało. Innymi słowy musisz zadbać o właściwy zakres ruchu w stawach, wybierając odpowiednie ćwiczenia. Te z kolei powinny mieć dobry wpływ nie tylko na stawy, ale także na mięśnie je chroniące. Powinny je skrócić i zwiększyć stopień ich zwarcia, a co za tym idzie – wzmocnić cały gorset mięśniowy, który odpowiada za zachowanie prostej postawy ciała. Nieodpowiednio dobrane ćwiczenia mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku – to szczególnie niebezpieczne, jeśli nie zdajesz sobie sprawy z obecności jakiś schorzeń i problemów. Może być to np. hipermobilność stawów – czyli ponadprzeciętna ruchomość w stawach, odbierana często jako nadzwyczajnie gibkie i elastyczne ciało. Źle dobrane ćwiczenia zamiast prowadzić do stabilizacji, mogą jeszcze bardziej pogłębić schorzenie, a w konsekwencji prowadzić do większych problemów zdrowotnych. Często osoby początkujące, zaczynające przygodę z różnymi formami ćwiczeń, koniecznie chcą dorównać instruktorowi lub grupie i zmuszają ciało do przekraczania zakresu ruchomości w stawach – to krótka droga do urazów i poważniejszych konsekwencji.

Zakres ruchu w stawach a pilates

Gdy już wiesz, jak w podstawowym wydaniu przebiega ruch stawów Twoich kolan, przychodzi czas na znalezienie odpowiednich ćwiczeń. Czy pilates będzie dla Ciebie odpowiedni? Otóż pilates zwraca szczególną uwagę na precyzję ruchu, dzięki czemu stawy podczas wykonywania ćwiczeń poruszają się w bardzo funkcjonalnym zakresie. Nie zmuszasz tutaj stawów do przekraczania zakresu ruchomości, ani nawet do zbliżenia się do tej granicy. Mimo, że ćwiczenia te nie wyglądają jak wyjęte z naszej codzienności, to zachowują wszystkie zakresy, jakie naturalnie są przypisane do naszego ciała. Więc odpowiedź na pytanie: „czy pilates obciąża kolana?” brzmi – nie! Na zajęciach z pilatesu bardzo dużą rolę odgrywa czujne oko nauczyciela. Początkujący adepci sztuki pilatesu nie panują jeszcze nad swoim ciałem z pełną świadomością i tego jednak instruktor nie jest w stanie kontrolować. Może natomiast obserwować ruch w stawach. Dzięki temu na bieżąco może korygować błędy i czuwać nad bezpieczeństwem wykonywanych ćwiczeń. Tu z kolei masz wspaniałą wskazówkę związaną z pilatesem – szczególnie, jeśli jesteś osobą początkującą – najwięcej pożytku przyniosą Ci ćwiczenia w profesjonalnych studiach pilatesu, pod okiem doświadczonych nauczycieli. Zainteresuj się również pilatesem na maszynach. Praca na maszynach może dodatkowo poprawić funkcjonowanie stawów – w tym właśnie kolan.