Czym się różni klasyczny Pilates od współczesnego?

Kontrologia – czyli klasyczny pilates – podobnie jak wszystkie dziedziny nauki czy sportu ewoluuje wraz z biegiem czasu. Im bardziej dana kategoria się rozwija i rozszerza, tym bardziej poddaje się ją badaniom naukowym i unowocześnianiu. Tak więc pilates zmienił się w stosunku do swojej pierwotnej wersji. Czy wyszło mu to na dobre? Czy zmiany te były potrzebne? I w końcu ile we współczesnym pilatesie znajduje się kontrologii? Zacznijmy od podstawowych różnic.

Różnice między klasycznym, a współczesnym pilatesem

Joseph i Clara Pilates pracowali z wieloma osobami, jednak zaledwie kilkoro z nich odważyło się pójść o krok dalej i założyć własne studia. Było to związane z szerzeniem metod nauczania Pilatesa w coraz to dalszych zakątkach świata. Z drugiej strony przyniosło także wiele zmian w metodach i stylu nauczania, co powoduje pewne zamieszanie i ciężko jest jednoznacznie stwierdzić komu najbliżej do pierwowzoru. Przypomnę, że kontrologia to nic innego jak wierne odwzorowanie ćwiczeń i kolejności ich wykonywania, tak jak stworzył je sam Pilates. Różnice pojawiają się także w ułożeniu miednicy podczas ćwiczeń na macie. Kontologia mówi – między innymi – o wykonywaniu ćwiczeń brzucha w „tylnym nachyleniu” – czyli podczas leżenia na plecach, ich dolna część powinna być całkowicie wciśnięta w podłogę, tworząc zakładkę w miednicy. Współczesne wydanie pilatesu pozwala na ułożenie miednicy w pozycji „neutralnej” lub na wykonywanie ćwiczeń w „zdrowej” pozycji kręgosłupa, czyli w takiej, w jakiej znajduje się kręgosłup podczas gdy człowiek stoi wyprostowany. Tutaj leżąc na plecach dolna część grzbietu będzie miała trochę przestrzeni (nie jest całkowicie wciśnięta w podłogę), a biodra i kości łonowe będą znajdowały się w jednej płaszczyźnie. Przy współczesnym pilatesie duże znaczenie mają również modyfikacje sprzętu, które znacznie ułatwiają wykonywanie wielu ćwiczeń. Ułatwienia te mają doprowadzić daną osobę do wykonywania końcowej wersji ćwiczeń. Przez wielu przedstawicieli klasycznego pilatesu takie ułatwienia uznawane są jednak jako półśrodki.

Skąd wzięły się różnice?

Czy pilates tak naprawdę potrzebował zmian? Czy jego bardziej współczesna forma to efekt kreatywności i chęci wprowadzenia własnych przekonań kolejnych trenerów czy raczej nieunikniony postęp? Otóż największy wpływ na zmiany i powstanie różnic miały coraz to nowsze badania związane z fizykoterapią i biomechaniką. Ćwiczenia nadal opierają się na pierwotnych założeniach Pilatesa, wiele z nich pozostało niezmienionych. Jednak w związku z coraz to lepszym odkrywaniem ludzkiego ciała powstały także całkiem nowe ćwiczenia, a także wiele wariacji dotychczasowych ćwiczeń, które umożliwiają jeszcze lepszą rehabilitację urazów i pozwalają na jeszcze większą kreatywność. Trudno dlatego dzisiaj oddzielić klasyczny pilates od jego współczesnej wersji – najważniejsze jest, aby ćwiczenia były wykonywane poprawnie, zgodnie z pierwotnymi założeniami. I to nie człowiek powinien dostosowywać się do ćwiczeń – tylko właśnie ćwiczenia powinno dostosować się do konkretnego człowieka i jego potrzeb.

Jak nie paść ofiarą zbyt dużej kreatywności?

Należy pamiętać, że współczesna wersja pilatesu opiera się na silnych fundamentach pochodzących z kontrologii. Nie można ot tak dać się ponieść wyobraźni i oddzielić od siebie tych dwóch wariantów. Współczesny pilates nie istniałby bez tej klasycznej wersji – nie na odwrót. Przede wszystkim musisz dobrze poznać własne ciało i jego potrzeby, aby nie zrobić sobie krzywdy tworząc coraz to nowsze wariacje ćwiczeń, po to tylko aby zaspokoić swoją kreatywność. To nie na tym powinno polegać. Musisz rozumieć czego Twoje ciało chce i czego potrzebuje, a ćwiczenia mają pomóc Ci to osiągnąć. Ludzkie ciało posiada w sobie mądrość, której trzeba się nauczyć – a słuchania tej mądrości może nauczyć Cię właśnie pilates. A czy może być coś bardziej fascynującego niż odkrywanie siebie i swoich potrzeb na nowo, łącząc to z dbaniem o własne zdrowie?