Oddech, kontrola, siła, elastyczność, precyzja, świadomość ciała… Czy wiesz, że te wszystkie elementy to zarówno składowe Pilatesu, jak i golfa?

Instruktorzy Pilatesu wiedzą doskonale, że praktykowana przez nich metoda wydłuża i wzmacnia mięśnie w celu uzyskania zrównoważonej budowy ciała. Dużą rolę odgrywa tu stabilność stawów, siła rdzenia i mobilność tułowia. Bycie świetnym golfistą wymaga jednak czegoś więcej, niż siła i mobilność – potrzebne są również ćwiczenia oparte na neurologii.

Dobry golfista musi być dokładny, skoordynowany i konsekwentny. Korzystanie z metody Pilates i gry w golfa pod wieloma względami daje siłę napędową dla mięśni, należy jednak pamiętać, że skupienie i koncentrację osiąga się poprzez pracę mózgu, a neurologia to właśnie mózg!

Jeśli przeanalizujesz swing, czyli zamach golfowy praworęcznego golfisty, odkryjesz, jak wiele elementów się na niego składa:

  • pozycja głowy,
  • fiksacja wzroku, czyli ukierunkowanie spojrzenia na jeden punkt,
  • giętkość ramion,
  • obrót tułowia,
  • ustawienie biodra,
  • wewnętrzna rotacja prawej nogi,
  • przesunięcie ciężaru i ustawienie kolana,
  • pochylenie lewej kostki,
  • równowaga.

Sesje Pilatesu na reformerze odnoszą się bezpośrednio do wielu z powyższych elementów. Warto połączyć je również z ćwiczeniami neurologicznymi, aby poprawić poziom gry w golfa i zmniejszyć ryzyko kontuzji.

Kluczem jest stworzenie swego rodzaju neuromapy, która łączy poczucie bezpieczeństwa mózgu z prawidłowym ruchem.

TWORZENIE MAPY NEUROLOGICZNEJ

Dobrej jakości sygnały przesyłane do mózgu zapewniają poczucie bezpieczeństwa i zrozumienia tego, co się dzieje. Mówiąc prościej, mózg stara się unikać ruchów, które mogłyby spowodować jego uszkodzenie (np. upadek) lub ból ciała.

Mózg w różny sposób komunikuje, że znalazł się w niekomfortowej sytuacji – poprzez osłabienie, zawroty głowy lub ból. Ignorowanie tych subtelnych znaków tylko pogorszy sprawę – musisz się nimi zająć. Rozpoznanie odczuć mózgu poprzez dostarczenie mu odpowiednich bodźców może zwiększyć siłę, precyzję i zmniejszyć ból.

Aby lepiej poznać mózg, warto skorzystać z analogii mapy. Wyobraź sobie, że zostajesz zawieziony w nowe miejsce – gdzieś, gdzie nigdy jeszcze nie byłeś. Dostajesz mapę, ale okazuje się, że to tylko czysta kartka papieru, na której nic nie ma. To nie jest pomocne! 

W podobnej sytuacji znajdujesz się, gdy zaczynasz pracę ze swoim mózgiem, który sam musi wychwycić szczegóły stworzone przez świadomość, aby ukształtować “mapę mózgu”. Oto kilka przykładów:

  • Aby stworzyć “drogi”, potrzebujesz jakości ruchu – pełne zakresy, wszystkie kąty, różne prędkości.
  • Aby stworzyć “budynki”, potrzebujesz zdolności wyczuwania ciepła i zimna.
  • Aby stworzyć “parki i drzewa”, potrzebujesz zmysłu dotyku i siły nacisku.

Im wyraźniejsza mapa i im więcej szczegółów, tym lepiej będziesz z łatwością poruszać się w życiu. Dlatego, celem golfisty powinien być ruch, który stworzy szczegóły mapy mózgu. Postaw sobie za cel poniższe osiągnięcia:

  • pełne zakresy ruchu z rotacją wewnętrzną i zewnętrzną w biodrze,
  • zgięcie i wyprost w stawie skokowym,
  • swobodne krążenia nogą,
  • zmiana osi obrotu na ukośny skręt,
  • zwiększenie mobilności barków podczas wiosłowania do przodu i do tyłu.

Wszystkie te ruchy sprawią, że jako golfista będziesz się czuł bardziej komfortowo, poruszając stawami w pełnych i zdrowych zakresach. To bezpośrednio wpłynie na Twój swing i znacznie go poprawi!

Aby uczynić ćwiczenia na reformerze jeszcze bardziej efektywnymi, dodaj do nich elementy związane z pracą mózgu (neurologia!). Oto kilka przykładów:

  • dodaj rotację głowy z fiksacją wzroku na obiekcie podczas poruszania kończynami – to przygotuje Cię do wykonania dobrego zamachu,
  • rozgrzej ciało dotykiem przed ruchem. Użyj piłki, wałka piankowego lub rąk do „obudzenia” stawu i mięśni, które będziesz wykorzystywać,
  • ćwicz maksymalne zakresy dla stawów skokowych, kolanowych, biodrowych i barkowych (w taki sposób, aby nie sprawiać sobie bólu),
  • kontroluj oddech w prawidłowy sposób. Aktywacja, tlen i glukoza to pokarm dla mózgu!
  • Poczuj różnicę! Jeśli chcesz stworzyć plastyczną zmianę, mózg musi wiedzieć, że było warto. W końcu ta praca jest bardzo wymagająca! Wykonaj zamach przed sesją, potem po rozgrzewce, a na koniec po treningu i sam przekonaj się, że widać postęp.

Pilates to doskonały sposób na osiąganie wyższych wyników u golfistów. Stanowi wspaniały trening uzupełniający. Poprawa bardzo często jest natychmiastowa – co bardzo motywuje do pracy. Dobre efekty zachęcają mózg do kontynuowania wysiłku i osiągania jeszcze lepszych wyników dzięki “mapowaniu” tych bardziej efektywnych sposobów poruszania się.