Coraz więcej ludzi chce dbać nie tylko o ciało, ale też o umysł – dlatego popularność dyscyplin, które łączą w sobie dbanie zarówno o jedno, jak i o drugie – jak pilates czy joga – wciąż rośnie. To dobra wiadomość dla osób, które kochają pilates i chcą swoją pasję przekształcić w biznes. Tym bardziej że kameralne studia cieszą się coraz większą popularnością.

Samo otwarcie studia to jednak nie wszystko – aby studio się rozwijało i przynosiło zyski, należy ciągle w nie inwestować – i to pod wieloma względami. W kilku krokach przedstawimy Ci, o co warto zadbać i na co dobrze jest zwrócić uwagę.

Otwarcie studia …i co dalej?

Otwarcie studia to dopiero początek. Kiedy już przebrniesz przez wszystkie wyzwania związane z zaprojektowaniem, wyposażaniem i sfinansowaniem studia, czas na jego odpowiednie rozpromowanie.
Wyzwaniem każdego nowego studia jest zdobycie nowych klientów i utrzymanie dotychczasowych. Podstawa to zbudowanie rozpoznawalnej marki, która będzie przyciągać osoby zainteresowane pilatesem. Koniecznie zadbaj o stworzenie strony internetowej, konta na Instagramie oraz fanpage na Facebooku – to podstawowe kanały komunikacji z klientami. Dzięki nim zamieścisz w sieci informację o studiu, swoją ofertę, relację z zajęć czy informację o promocjach lub dniach otwartych.

Aby zbudować społeczność wokół swojej marki, skoncentruj się na początek na osobach, które znasz, oraz odpowiednich grupach zainteresowań z Twojego regionu. Zachęć znajomych do udostępniania Twoich postów i dzielenia się informacjami o nowym studio ze znajomymi. Nawiązuj kontakty, buduj relacje i zbieraj zapisy – to wszystko pomoże Ci stworzyć silną społeczność wokół Twojej marki. Nie zapomnij też o przygotowaniu ulotek oraz wizytówek.

Pamiętaj, że konkurencja jest duża – rynek zajęć fitness jest ogromny, dlatego warto wyróżniać się na tle rosnącej konkurencji. Aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, trzeba być innowacyjnym, kreatywnym i zaangażowanym. Ciekawe wyposażenie studia, atrakcyjne treningi, dobra oferta i wprowadzanie wciąż świeżych pomysłów to klucz do sukcesu.

Uatrakcyjnianie treningów

Nawet niewielkie studio pilates może stworzyć ciekawe, angażujące i wesołe zajęcia na macie i na maszynach dzięki używaniu dodatkowych akcesoriów. Rozbudowując studio o nowe akcesoria, zwróć uwagę na ich jakość – wybieraj wyłącznie produkty sprawdzonych marek, najwyższej jakości, wykonane z trwałych materiałów. Takie akcesoria nigdy nie rozczarują Ciebie i Twoich klientów – dają gwarancję niezbędnej wytrzymałości, bezawaryjnej pracy i sprawdzonej skuteczności.

  • Pilates Circle
    To niewielka, lekka obręcz oporowa do pilatesu, która doskonale sprawdza się do treningu w studiu. Daje nieograniczone możliwości urozmaicenia treningów grupowych i personalnych. Umożliwia przeprowadzenie treningu całego ciała, zwłaszcza rąk i nóg. Można jej używać zarówno na macie, jak i na reformerze.
  • Obciążniki
    Obciążniki na ręce i nogi to niewielki wydatek. Przydadzą się w każdym studiu, aby zwiększyć intensywność ćwiczeń. Pomogą osiągnąć wymarzone efekty szybciej i efektywniej niż podczas zwykłego treningu. Dobrze wyposażyć studio w kilka rodzajów obciążników o różnej wadze. Warto tu wspomnieć, że z obciążników korzystał sam Joseph Pilates, twórca metody.
  • Spinefitter
    To unikalny przyrząd do ćwiczeń i masażu, składający się z 28 twardych, połączonych ze sobą piłeczek. Zapewnia głęboki, punktowy nacisk i powoduje rozluźnienie mięśni okołokręgosłupowych, szyi i obręczy barkowej. Świetnie sprawdzi się u osób cierpiących na problemy z kręgosłupem. Będzie doskonałym uzupełnieniem ćwiczeń zarówno na macie, jak i na reformerze.
  • OOV
    To innowacyjny i wszechstronny przyrząd do ćwiczeń i rehabilitacji, który wymusza prawidłową pozycję kręgosłupa i powoduje delikatny naciąg kręgów. Doskonale sprawdza się zarówno na macie, jak i na platformie reformera.
  • Taśmy oporowe
    Taśmy oporowe o różnym stopniu oporu to łatwy i przystępny sposób na zwiększenie siły, wytrzymałości, i koordynacji. Świetnie sprawdzi się tu np. SISSEL Fitband – taśma dostępna w 4 stopniach oporu dla progresywnego treningu.
  • C-sharper
    Ten popularny przyrząd wspomaga pracę na macie i reformerze. Zapewnia poprawną stabilizację ciała, angażując mięśnie brzucha i kręgosłupa. To doskonałe ułatwienie i wsparcie dla trenerów w pracy z początkującymi klientami, ponieważ wymusza prawidłową postawę ciała.
  • SmartBell
    To doskonałe narzędzie zarówno do ćwiczeń siłowych, jak i podstawowych. Jego wyjątkowy kształt pozwala rzeźbić przestrzeń płynnymi, obrotowymi ruchami. Rozszerzone, płynne ruchy rozciągają i tonizują całe ciało lub wybrane grupy mięśni.
  • Rorator disc
    Pod tą nazwą kryje się tarcza obrotowa, która doskonale nadaje się do poprawy równowagi, wytrzymałości rdzenia, stabilności stawów i nie tylko. Występuje w dwóch wersjach – tradycyjnej oraz z oporem sprężynowym.
  • Dyski sensomotoryczne
    Służą do treningu równowagi, koordynacji i siły. Wspaniale wzmacniają mięśnie całego ciała. Doskonale sprawdzi się tu np. Sissel Balancefit.
  • Pilates ball
    Piłki do pilatesu występują w różnych rozmiarach i są jednymi z najbardziej lubianych i łatwo dostępnych sprzętów do pilatesu. Stanowią wyzwanie dla stabilności reformera i sprawiają, że klasyczne, niezbędne ćwiczenia stają się ciekawsze i przyjemniejsze.

Zróżnicowana oferta

Kolejna rzecz, która pomoże Ci przyciągnąć klientów do swojego studia to zróżnicowana oferta, wycelowana w konkretne grupy. Oferowanie wyspecjalizowanych zajęć, które mogą zachęcić nowe grupy odbiorców, odróżni Twoje studio od innych klubów i uczyni je wyjątkowym, atrakcyjnym miejscem.

Przemyśl, jakie grupy chcesz przyciągnąć do swojego studia i w ten sposób stwórz poszczególne oferty – np. pilates dla mam z dziećmi, pilates dla mężczyzn, pilates dla kobiet w ciąży, pilates dla sportowców, pilates dla seniorów, HIIT Pilates. Takie zróżnicowanie da Twoim klientom wybór i pozwoli od razu poczuć się pewniej w nowej grupie, w której spotkają osoby podobne do siebie, o zbieżnych potrzebach i oczekiwaniach. Ułatwi to również efektywne prowadzenie zajęć.

Warto wprowadzić do swojej oferty również treningi online – zarówno płatne, jak i darmowe. Bezpłatne treningi online to doskonały sposób na rozpromowanie studia, zachęcenie klientów do skorzystania z oferty i pokazanie im, czego mogą się spodziewać. Odpłatne treningi odbywające się za pośrednictwem sieci pomogą Ci dotrzeć do klientów, którzy mieszkają dalej, mają problemy z dojazdami lub po prostu wolą ćwiczyć w domu.

Podnoszenie kwalifikacji zespołu

Ciągłe doszkalanie trenerów i podnoszenie ich kwalifikacji jest konieczne, aby w studiu nie zaczęło wiać nudą. Szkolenia, a także udział w konferencjach branżowych pomagają uzyskać nowe, świeże pomysły i trzymać rękę na pulsie. Dzięki nim dokładnie wiesz, co dzieje się aktualnie w branży i co jest na topie.

Szkolenia, oprócz niezbędnej wiedzy, dają Ci również okazję, aby lepiej poznać maszyny, których używasz w swoim studio. Poznanie ich pełnej funkcjonalności pozwala lepiej zaprojektować zajęcia i uczynić je atrakcyjniejszymi.

Aby Twoje studio zapewniało zawsze najwyższy poziom oferowanych usług, postaw również na współpracę z innymi specjalistami, np. fizjoterapeutami. Ich udział pozwoli otworzyć się także na klientów ze specjalnymi potrzebami, np. cierpiących na choroby i dolegliwości układu ruchu lub osoby po przebytych zabiegach, w trakcie rehabilitacji.

Budowanie relacji z klientami

Tworzenie i rozwijanie więzi z klientami to podstawa podczas budowania nowej marki. Aby nawiązać relację i być blisko swoich odbiorców, wykorzystaj różne drogi – social media, prowadzenie bloga z ciekawymi i inspirującymi artykułami, kanał na YT z krótkimi filmami – instruktażowymi i przedstawiającymi twoje studio i jego ofertę. Skorzystaj z tych narzędzi, aby promować swoje studio i uczynić je rozpoznawalnym.

Dobrym pomysłem jest wprowadzenie programów lojalnościowych, programów poleceń, a także nagradzanie najwierniejszych klientów. Dawanie czegoś “za darmo” to wbrew pozorom bardzo skuteczny sposób na zwiększenie swoich zarobków. Wszystko ze względu na regułę wzajemności – jedną ze społecznych i psychicznych zasad opisanych przez profesora psychologii, Roberta B. Cialdiniego. W skrócie oznacza ona, że rewanżujemy się za to, co od kogoś otrzymaliśmy. Kiedy dajesz coś za darmo, zwiększa się prawdopodobieństwo, że klient zainwestuje i zostanie z Tobą na dłużej. Dzięki gratisom budujesz relację, lojalność i zwiększasz zaufanie.

Nie zapomnij również o wsłuchiwaniu się w opinie i poznaniu oczekiwań klientów. Takie podejście pozwoli lepiej dopasować ofertę studia. Warto tu postawić na pokorę, nawet w obliczu krytyki – taka postawa pokazuje Twoje pozytywne nastawienie do klienta i sprawia, że zachowasz renomę nawet w kryzysowych sytuacjach.

Pamiętaj, że istnieje duża szansa, że zadowolony klient przyprowadzi kolejnych zainteresowanych do studia. Marketing szeptany to jedna z najlepszych form promocji – ludzie są bardziej skłonni wierzyć pozytywnym opiniom swoich znajomych na temat usługi, z której korzystali, niż np. reklamom. Warto tu również wykorzystać internet, który bardzo ułatwia wymianę opinii i rekomendacji, np. prosząc znajomych i stałych klientów o udostępnianie Twoich postów i wystawienie opinii oraz rekomendacji.