Pandemia zmusiła Cię do przeniesienia treningów do internetu? Po zamknięciu siłowni, basenów i klubów fitness można popaść w przygnębienie i niepokój o przyszłość. Nie trać jednak nadziei, ale potraktuj tę sytuację jako nowe wyzwanie.

Zwróć uwagę, że trenerzy personalni już od dłuższego czasu prowadzą działalność w sieci. Zajęcia przez internet są nie tylko wykonalne, ale też rozszerzają Twoje możliwości. Coraz więcej osób żyje nieregularnie lub mieszka z dala od wielkich miast – cyfrowe treningi to niekiedy jedyna droga, jaką możesz do nich dotrzeć.

Aby przekonać swoich klientów do skorzystania z tej formy ćwiczeń, wystarczy posłużyć się prostym przykładem z marcowego lockdownu. Na treningi online zdecydowało się wtedy około 40% klientów klubów. Gdy w końcu maja powrócili na sale treningowe, ich kondycja była znacznie lepsza, niż kolegów, którzy nie skorzystali z takiej opcji.

Martwisz się, że Twoja dyscyplina sportu nie nadaje się do prowadzenia przez internet? To prawda, że niektóre z nich, zwłaszcza gry zespołowe i pływanie, trudno zrealizować w domowych warunkach. W tych przypadkach skup się jednak na treningu uzupełniającym i kwestiach, na które zwykle nie chciałeś tracić czasu podczas spotkań na żywo.

Prowadzisz zajęcia z pilatesu, aerobiku lub podobnej dyscypliny? To świetnie – te sporty tak dobrze sprawdzają się w formie online, że Twoi klienci uzyskają dostęp do pełnowartościowego treningu bez wychodzenia z domu.
Jak się przygotować do treningu online?
Zanim zaprosisz uczestników na zajęcia przez internet, zadbaj o kilka istotnych szczegółów. Bez nich Twój trening nie będzie wyglądał profesjonalnie, co może zniechęcić klientów i negatywnie wpłynąć na Twój wizerunek. Co jest niezbędne?

  • Miejsce

Dla komfortu pracy potrzebujesz odpowiedniej przestrzeni. Twój dom czy mieszkanie to nie zawsze najlepszy wybór, zwłaszcza jeśli masz kilkuosobową rodzinę i dzieciaki na nauczaniu zdalnym. Poszukaj – może w Twojej okolicy istnieje pomieszczenie, które mógłbyś wynająć dla swoich potrzeb i tam swobodnie prowadzić zajęcia?

Gdy nie masz możliwości wynajęcia salki i pozostają Ci własne cztery ściany, pamiętaj o porządku. Oczywiście nie musisz przerabiać salonu za salę do fitnessu, ale suszące się ubrania lub stosy papierów w tle działają odstraszająco.

  • Kamera

Nie musisz inwestować w drogi sprzęt – w dzisiejszych czasach telefon gwarantuje na tyle dobrą rozdzielczość i jasność obrazu, że powinien w zupełności wystarczyć. Najlepsze efekty osiągniesz używając obiektywu szerokokątnego – inaczej trudno będzie Ci się zmieścić w kadrze. Obecnie, wiele smartfonów ma kilka obiektywów, z czego jeden jest szerokokątny – bardzo możliwe, że również Twój model go posiada.

Aby nie obawiać się, że podczas nagrywania telefon przesunie się lub przewróci, zainwestuj w statyw z uchwytem do telefonu. W zależności od wybranego modelu, to koszt od około 50 do 100 zł.

  • Mikrofon

W małym pomieszczeniu ten wbudowany w telefon powinien dać radę. Jeśli jednak w sali, w której prowadzisz zajęcia jest echo lub pojawiają się dodatkowe hałasy w tle, dodatkowy mikrofon znacznie poprawi jakość nagrania. Masz do wyboru kilka opcji – mikrofon kierunkowy wpinany do gniazda na mini jack w telefonie, mikrofon przewodowy lub bezprzewodowy.

  • Oświetlenie

Wszystko przygotowałeś, testujesz nagrywanie i… Twoja postać okazuje się być czarną plamą na środku ekranu. Kiedy za plecami masz okna, a na zewnątrz jest jasno, łatwo o taki efekt. Aby go uniknąć, spróbuj znaleźć takie miejsce, gdzie okna będą znajdowały się za kamerą i włączyć wszystkie dostępne lampy. Dla jeszcze lepszego efektu, zainwestuj w dodatkowe oświetlenie. Zwykle nawet jeden mocniejszy softbox robi dużą różnicę.

  • Możliwości uczestników

Większość Twoich podopiecznych mieszka prawdopodobnie w blokach – weź to pod uwagę rozplanowując ćwiczenia tak, aby zmieścić się na powierzchni około 1 x 2 metry.
3 sposoby prowadzenia treningu online
Wszystko przygotowane? Czas zacząć nagrywanie. Masz do dyspozycji przygotowanie gotowych filmów, jednostronną transmisję lub telekonferencję. Która forma sprawdzi się u Ciebie najlepiej?

1. Gotowy film

Aby przygotować taki trening, każde ćwiczenie lub fragment nagraj osobno, a następnie zmontuj film, aby był atrakcyjny dla odbiorców. Skorzystaj z programu, który masz pod ręką, np. aplikacji “Zdjęcia” gdy korzystasz z Windowsa lub “iMovie”, jeśli posiadasz komputer firmy Apple. Wolisz zmontować film na telefonie? Poszukaj odpowiedniej apki w sklepie Google, np. Movie Creator.

Kiedy masz gotowe nagranie, opublikuj je na YouTube, Facebooku, Instagramie czy innej platformie. W przypadku pierwszego rozwiązania, możesz zdecydować, czy udostępnić film dla wszystkich, czy wyłącznie dla osób, którym prześlesz odpowiedni link. Dobrze jest korzystać w obu opcji – ograniczenie widoczności pozwoli udostępnić materiał tylko klientom posiadającym płatną subskrybcję, a udostępnienie wszystkim – da Ci reklamę w sieci.

Przygotowanie gotowego filmu ma wiele plusów – nagranie może Ci służyć wiele razy, każdy klient otworzy je w dogodnym dla siebie czasie, nawet wielokrotnie. Wybierając tę opcję, musisz jednak poświęcić dużo czasu na nagrywanie i montaż, nie masz również szansy na interakcję z uczestnikami.

2. Jednostronna transmisja

Pod tą nazwą kryje się wykonanie całego treningu na żywo, podczas transmisji o konkretnej godzinie. Taką opcję daje zarówno YouTube, Facebook, jak i Instagram.

Transmisja na żywo to bardzo dobre narzędzie promocji – dzięki niej, przekażesz uczestnikom swoją energię i zaangażowanie. Ustalenie godziny treningu mobilizuje uczestników, ale nawet gdy nie będą mieli możliwości udziału w transmisji o określonej porze, będą mogli ją odtworzyć jeszcze przez jakiś czas.

Transmisja nie wymaga od Ciebie dodatkowego czasu na nagrywanie i montaż filmu, w dalszym ciągu ma jednak jeden minus – brak możliwości zobaczenia, co robią Twoi widzowie po drugiej stronie kamery.

3. Telekonferencja

Chcesz mieć kontakt ze swoimi uczestnikami podczas zajęć? Telekonferencja to jedyna forma, która Ci to umożliwia. Niezależnie od tego, jaką platformę wybierzesz – Zoom, Webex, Jitsi Meet czy inną, konieczne do przeprowadzenia treningu jest wymuszenie na uczestnikach, aby mieli włączone kamery, ale wyłączone mikrofony. To ważne, aby uniknąć problemów komunikacyjnych, które źle wpływają na przebieg zajęć i nie pozwalają zmieścić się w czasie.

Jeśli masz taką możliwość, rozważ prowadzenie zajęć przez dwóch trenerów – jeden będzie prezentował ćwiczenia, drugi – monitorował pracę uczestników i zachęcał ich do ćwiczeń.

Twoi podopieczni chcą nadal dbać o swoją kondycję – treningi online pozwolą utrzymać z nimi kontakt i podtrzymać ich formę. Nie przejmuj się brakiem profesjonalnego studia czy ekipy filmowej – najważniejsze jest Twoje zaangażowanie, które pomoże uczestnikom zajęć przetrwać ten nietypowy czas i zmobilizuje ich do pracy nad swoją kondycją.